En helg av Lundaliv

Jag satte mig på buss 820, söderut för ovanligheten skull, den har bara tagit mig norrut och över landgränsen förut, för att spendera fredagskvällen på E6 och ta mig fram till Skåne, sköna Lund och min käre gamla vän. 

Det är ganska trevligt att åka buss när mörkret har lagt sig och man efter vägen ser pärlband av gatlampor och skenet från fönstren i hus man passerar ute på åkrarna och efter vägkanten. Mumsar på den omsorgsfullt nedpackade matsäcken och blickar ut genom rutan och konstaterar att det är trevligt att åka genom nya städer och landskap i vårt avlånga land. Musik i öronen, mållöst surfande på telefonen och små tupplurer brukar tidsfördrivet för det mesta sluta med även fast jag laddat upp med både skönlitterär och jobbrelaterad läsning. 

I Lund har vi flanerat runt i staden och tittat på gamla och nya byggnader, universitetshus och höstträd. Fikat, lagat middag och fikat igen. Cyklat. Partat som student både i popig nationkällare och rökmaskinsosande korridor. Har mints om min överraskande fina korridorstid på Peddan och fått ändå större längtan efter studentlivet och pluggstart. 

En himla rolig helg detta! Nu rullar vi in i Gbgtrakten och konstaterar att det redan imorgon är måndag igen, som kickstartar veckan med en extra lång arbetsdag. Men redan nästa helg får jag igen se ut över de svenska gröna slätterna då det är dags för kalas på östra sidan landet. På återhörande! 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0