Gratulerer med dagen

Solen klämde fram några svaga strålar bland de misstänksamma regnmolnen i morgonen som bara väntade på att komma från startfållan ut för att bli en dag utöver de andra 364 på året. Golvet i källaren var som vanligt kallt och de antal timmar sömn efter föregående kväll/natt var få men behövliga. Somliga var mer eller mindre lättväkta och andra glada i hågen och startade dagen trallande. Pyjamasen byttes ut mot finklänning och off we went. Till ett långbord uppdukat med oändligt av delikatesser, champagnen flödade och solen gjorde intåg. 
 
Genom slottsparken gick, tillsammans med hundra-/tusentals andra firare, för att sedan se prinsar och prinsessor vinka från balkong och ett hav av flaggor och banderoller. Genom staden vi fick och insöp atmosfären och kände att sommaren var på lut. 
 
En dag som den här sommarvarma fredagen i maj är, några timmar härifrån, inte alls vilken fredag som helst. Idag klär de upp sig i det finaste de äger och firar sin dag. Våra grannar i Norge. Ifjol fick jag uppleva deras dag, 17 mai, och det var med stora förväntningar och längtansfullhet som jag närmade mig dagen och firandet. Det är verkligen speciellt, och mycket trevligt. Jag kan inte annat än påstå att jag helst skulle vilja befinna mig några timmar västerut idag. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0