Landet lagom-är-bäst





Fick lust på att måla när jag fann dessa bilder i en bortglömd mapp på skrivbordet. 

Vi befinner oss i den första riktiga sommarmånaden. Vädret fick en liten skjuts framåt under eftermiddagen, jag hoppas det fortsätter i den riktningen. Här på Schwensens märker vi av semestertiderna då Malin åkte hem på semester förra veckan och Ida åker imorgon. Det blir tommare vid köksbordet! Sedan så var det dags för sommarfest i barnehagen imorgon med grillning, sång och dans. Och på fredag inleds fotbolls-EM. Och vi har stundent-tider. Och sist men inte minst så fyller Rajji år imorgon - mången grattis min vän!!

Annars så gick det fint att jobba idag och det var kul att vara tillbaka, även om det bara var två dagar jag var hemma men det kändes som fler. Det blir fort rätt kjedligt att vara hemma och sjukanmäld. Kul att känna sig så välkommen tillbaka också.  

Av ett flertal norrmän fick jag idag höra "Gratulerer med dagen!". Först mötte mig en tanke att Vad menar de nu? - men sedan slog det mig Åja, det är Sveriges nationaldag, ja. Så var det ju. 6 juni är minsann idag. Något storslaget nationaldagsfirande blir det inte i vanliga fall och inte blir det tydligare att det är Sveriges bemärkelsedag då man inte ens befinner sig i landet. He jer olik, som farfar skulle sagt. Det är verkligen enorm skillnad på nationaldagens betydelse och firandet av det, i dessa två länder. Än en gång, Sverige och Norge är så lika men ändå så olika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0