All roads lead to Nîmes

Vykortsjakt var det igår. Gick på en gata med bara vykort. Huur svårt som helst att välja, jag ville ha alla. Köpte några vykort som jag ska nåla upp på väggen. Fick en idé; jag ska måla om väggarna i mitt rum hemma at gq har jag tänkt, och så ska jag göra någon fin fotovägg/instalation med massa olika foton och bilder och vykort och annat finfint. På kvällen firade vi Sofia (från Piteå!) som fyllde år, med massa snacks och massa gott ute på terassen.

Idag bar det av till Nîmes, jag och Sabrina tog tåget dit. En mycket trevlig stad och vi köpte en biljett så vi kunde besöka sevärdheterna även från insidan. Vi började med La Maison Carrée där det visades en film i 3D med historia om romartiden o så i Nîmes, sedan gick vi till amfieteatern. Det var riktigt fashinerande! Lämpligt nog hade jag förstås mina gladiatorsandaler på mig. Man fick guidning i en telefon-walkie-talkieliknande pryl, dock gick vi inte till alla stationer vilket förmodligen hade tagit hela dagen. Men ja som sagt väldigt fashinerande att gå där inne och se arenan. Den bäst bevarade afmieteater är just den i Nîmes. Vi traskade sedan till Le Jadrin de blablabla kommer inte ihåg vad det kallades. Där åt vi och traskade runt. Under tiden vi var där såg vi tre (åtminstonde) bröllopssällskap som skulle plåta sig. Två av dem firades också ordentligt med trummor och sång. Vi gick upp till ett gammalt torn där man kunde få en panoramautsikt över Nîmes. Styrde därefter stegen till tågstationen och hoppade på tåget tillbaka till Montpellier. En mycket trevlig dag och ännu en gång roligt att se en annan stad och göra en heldagsutflykt. Imorgon blir det plajan. Yes.












(BWT, morsfars: jag passade på att fråga à la gare om tåg till Girona på söndagar och ja, det går bara ett, tidigt på morgonen.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0