Vamos, bienvenue och operation döda tid

Nu är jag framme. Framme i Montpellier, i Frankrike.

Igår spenderades hela dagen på resande fot. Resan gick väldigt bra. Det enda som var var att tåget var lite försenat, men annars gick allt jättebra och det gick bra att hitta alltihop. Jag vaknade hemma på GQ i min egna säng och somnade i en stor säng på Hotel Collisé i Montpellier. Pappa och farmor vinkade av mig på Falmark, där jag klev på Ryan Airs plan mot Barcelona, eller snarare Girona. Resan gick bra och tog bara 3½ timme. Flygvärdinnorna jobbade tror jag oavbrutet hela resan. De erbjöd tidningar, varm mat, drycker, snacks, kaffe, lotter, gick återfram, återfram med vagnarna.. Jag läste lite, gjorde lite korsord, lyssnade på lite musik, tog en macka, slöt ögonen en liten stund och sedan kunde man skymta medelhavskusten och det var dags att börja landa. OCH JA!; de spelade fanfaren!!! Landningen gick bra så Elin behövde inte vara arg den här gången. Och när truddelutten spelades var det mest att jag skrattade för mig själv och tänkte "Ha-ha, där kom den".

När vi klev ut från planet möttes vi av värme, sommarvärme, sol och varma vindar. Det var som att min vår varade i 3½ timme, mellan Skellefteå och Girona, och gick direkt över till sommar, eller iaf försommar. Efter en liten busstur in till Girona och tågstationen köpte jag biljett och väntade på att tåget mot Montpellier skulle anlända. Jag ställde mig på perrongen i tid, så jag också hann njuta av solen och värmen. Nästan så jag tror att jag fick lite färg på näsan, liitegranna åtmistonde.

Tågresan gick genom fina landskap alldeles brevid Medelhavet. Det var gröna berg med slingriga serpentinvägar och små, små byar brevid havet. (Kan det varit Pyrinéerna? Eller ligger de verkligen så långt ut mot Medelhavet?) Det skulle inte förvåna mig om det skulle utspelas någon etapp i Tour de France där, det kändes nästan som så. Rilli: Jag såg också en beachjeep som jag först trodde hade en båt i bilen - men det visade sig vara en surfbräda! Jag kan också konstatera att det tas fjortisbilder av fransyskor också. Framför mig i tåget satt ett gäng tjejer i typ 15-års åldern. Jag gissar att de tillhörde en klass som hade varit på klassresa i Spanien. Jag försökte förstå vad de sa.. Åtminstonde svor de en del.. Fnissade, skrek och gick omkring och fick besök av andra klasskompisar gjorde de också. Det finns "fjortisar", "emos", "nördar", "coola" ... alla "kategorier"!, överallt.

Idag har jag upptäcktsfärdat i staden. Letat upp vägen till boendet och skolan. Det tar ganska precis 10 min att gå emellan. Skolan ligger mitt i centrum på en shoppinggata. Jag längtar tills imorgon då jag får rummet.

Sedan jag kikat efter det så började operation döda tid. Vill bara att det ska bli imorgon så jag får komma in på mitt rum. Jag gick en sväng runt Place de la Comédie, som påminner lite om hur det ser ut vid L'Opéra i Paris. Jag gick i nån slags park, där gräsmattorna är gröna, träden håller på att slå ut och rabatterna blomstrar i olika färger. Jag tittade på något slags musik/teater-event litegrann och gick i några affärer. Ikväll blir det inte så mycket till kväll att prata om. Jag ska nog kolla på några Vänneravsnitt tror jag. Kanske det är något trevligt/löjligt underhållningsprogram på tvn. Eller mer om the english royalitys, eller andra nyheter på CNN. Idag har jag lärt mig att Prince William ska gifta sig.

Och en väderrapport förståss. Idag har de varit mulet i Montpellier, inte så jättevarmt och en stund var det ett smått duggregn. Varmare var det i Spanien, igår ialla fall. Shortsväder. Det känns coolt att jag varit i Spanien också. Om det räknas. Jo, jag räknar det ändå. Lyssnade lite på spansk radio på tågstationen då jag väntade. Jag gillar ändå spanska! Blev som sugen på att lära mig det också. Lärde mig ett nytt ord: via eller vía (skulle tippa på att ett är på spanska och ett på katalanska..?), det betyder iaf platform på engelska .. perrong, på svenska!

Jag har tagit några (vår)bilder, som jag tänkte fresta er med. Lägger väl upp dem när jag installerat mig i rummet. Jag har ju också äntligen skaffat mig Skype. Så komentera gärna med ert namn så jag kan lägga till dig, eller adda mig: elinmariajo, vettja!

Hoppas allt är bra! TTYL everyhopa.
Bonsoir.

Kommentarer
Postat av: lage

Kul att du skriver och plåtar! Fina bilder. Vi hörs.

2011-04-04 @ 09:21:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0