Excurssion

Är ett nytt ord som jag har lärt mig. Både på franska och engelska. (=utflykt)

Vi som inte går intensivkursen har väldigt mycket fritid då eftermiddagarna är skolfria. Ibland kan det vara svårt att hitta på saker. Men man kan också bara njuta av Montpellier och sitta och snacka på ett café, i parken och njuta av vädret eller strosa runt och upptäcka nya gator och gränder.

Idag var jag och Sabrina belägna om att göra någonting verkligt ordentligt. Vi bestämde oss att vi skulle promenera längs floden, eller vad det nu är, mot ett zoo/park en (bra) bit norrut. Sagt och gjort. Vi började traska och fick se andra delar och gator av Montpellier, inte bara centrum och Place de la Comédie. Vi fick hjälp av en snäll (fransk) kille som visade oss hur vi skulle gå då vi kommit, tja, kanske halvvägs. Vi promenerade efter vattnet och passerade fina park-skogar och fina landskap. Vi tog en paus på en höjd i en skog eller megastor park, vet inte riktigt vad man ska kalla det, där det också var en fin och grön utsikt. Vi bestämde oss sedan att börja leta efter en väg till tramen/bussen. Och vi hittade en busstation som passade perfekt, samt vi behövde bara vänta i fem min. Dock gick vi aldrig ända till zoo:et, tror t o m att det kan ha varit stängt, enligt zoo?..zoo?..AHA LE ZOO!-kvinnan och mannen.

Men det var en trevlig excurssion och kul att upptäcka några nya delar av Montpellier. Kul var det också att vi hade bestämt oss att ta tramen tillbaka, ett klokt beslut. Annars hade vi nog inte varit lika nöjda med excurssionen skulle jag gissa..

( F.ö åt jag en crêpe m. Nutella till lunch idag;) )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0