Jullov

Idag kl. 9.00 var startade den sista tentaskrivningen i kursen Franska A för oss. Realia. Det var mest skrivning och en massa fakta. Det kändes helt okej, som att jag inte kunde gjort något bättre ialla fall. Nu är det gjort och det är ju gött. Det var alltså avslutandet av kursen. Så nu är det jullov. Jag kan inte riktigt fatta det.

Vi hade tentagenomgång av grammatiken igår och ja..det känns som att jag fick en indikation på hur det har gått. Hade hoppats att vi skulle få tillbaka tentorna till genomgången men den får vi nog i slutet av nästa vecka. Jag tänker mig att jag ska börja plugga lite smått redan till veckan trots att jag inte vet hur det har gått. Men jag kan tänka mig... Däremot borde jag klara realian kännd det som. Bara att bänta och se. MEN! en väldigt glad överraskning fick jag igår då jag loggade in på studera.nu. Jag fick VG i momentet Muntlig Framställning!!! Trots min blackout på presentationen. Åå det blev jag så glad över!!

Ett långt jullov inleds alltså nu. Och det med festligheter. För ska jag och Helena snart besöka IKSU för ett träningspass och sedan blir det nobelmiddag på Gnejs. Ja, för det är ju faktiskt Nobeldagen idag. Jag tycker det är rätt roligt att kolla på Nobelfesten, när det äter och se vad de har för klänningar. Flott asså. Och efter tentan så gick klassen, nästan alla, till Lindellhallen och åt lunch/fikade. Det kändes som ett bra avslut. Man fick sätta sig ner och pusta ut efter tentan och säga hej då. Inte bara att alla gick åt skilda vägar efter provet. Känns lite tråkigt att jag kanske inte ens kommer att träffa endel igen. Och att risken/möjligheten finns att jag haft mina sista lektioner, pluggtimmar och traskat genom korridorerna på Umeå Universitet. Meen, man vet inte. Man ska aldrig säga aldrig. Något som jag lärt mig under terminen är att man kan aldrig säga alltid då det gäller språk. Så fast tvärtom nudå.



Om jag ska sammanfatta min första termin av universitetsstudier då. Sett överlag har det varit jätteroligt. Jag är mycket nöjd. Då jag fick se att jag blivit antagen till franska A i somras var jag lite skeptisk, det var inte det som stod högst upp på min önskelista vid just det tillfället, men jag tänkte ändå ge det ett försök och make it work. Och det är jag glad för att jag gjorde. Jag har lärt mig otroligt mycket! Nu kan jag förstå och prata någorlunda bra franska. Jag ser hur man kan bygga meningar, transkribera ... Min utvecklingskurva i franskan har gått uppåt efter att min ko har idisslat mer (som vår lärare Barbro menar) så kommer nog kunskaperna sätta sig mer.

Till våren då ... ? Ja, vad som händer då är fortfarande inte alls skrivet i sten. Jag har blivit antagen till franska B. Kanske jag går det. Men jag är inne på att faktiskt åka till Frankrike och läsa någon kurs i en månad eller två. Men det vill jag göra mot vårkanten för då är det vackrare och trevligare klimat. Men då blir det ju som en lucka fram tills dess från mitten av januari (då egentligen höstterminen slutar). Jag fortsätter gärna att plugga. Jag ska forska i om jag kan läsa bara något moment av franska B eller om det finns någon annan bra kurs på typ 7.5 poäng som man kan söka i efterhand. I franskan är det inte jättestor konkurrens om platserna så där är det nog inge större problem att komma in. Tja, vi får se vad som händer. Trivs väldigt bra i Umeå, på UMU, i korridoren osv så jag stannar gärna.



Det känns konstigt att inte behöva tänka på att "ikväll är det plugg som gäller". Faktiskt väldigt konstigt. Ingen deadline att passa, någon inlämning, provtillfälle, presentation att göra eller bok som ska läsas ut. Kanske jag kommer att vilja plugga av ren vilja. Om jag känner så ska jag ta vara på den känslan och verkligen göra det. För jag tror nog att man aldrig kan lära sig för mycket och träna för mycket då det gäller språk. Jag har fortfarande en hel del kvar att lära mig för att prata flytande. Men va, jullov, ett långt jullov, nu? Det har jag inte förstått än.

Den här terminen har gått så grymmarns fort! Trots flyttstrul, leverne i en kappsäck, pendling och tillslut efter  massa om och en lång och utdragen process har jag äntligen ett eget boende i Umeå. Och det ska jag njuta av nu. Ser fram emot julen. Att träffa alla, umgås, få höra vad alla vänner varit med om för äventyr under hösten, äta julgodis och mat, vara ute i skogen runt gq, åka skidor, åka slalom, dansa, osv osv osv.

Vilket monsterinlägg. Men hade så mycket att skriva om, för en gångs skull. Ska kasta mig på sängen och se lite Project Runway och njuta av känslan av jullov. Eller det det börjar i och för sig vara dags att byta om för träning. Hoppas vi får plats på passet. Skulle bli bra med lite jymping till musik. Känns som att jag skulle kunna släppa loss ordentligt! Har en sprudlande possitiv känsla i kroppen. Och nu är det snart julafton!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0