Finns det egentligen något som heter bara plättar?

Nu ska jag ta upp ett ämne som jag tror aldrig kommer lösas. Alla kommer aldrig påstå samma sak. Vad heter vad egetligen. Pankaka/plättar. Det enda vi vet är att smeten är densamma, right? Mjölk, mjöl, ägg och smör är väl ingredienserna i alltihop..?
Jag påstår ialla fall att det egentligen inte finns någon form av denna maträtt som heter bara plättar. Det som jag möjligen anser kan heta bara plättar är de som man gör i en plättlagg, alltså en stekpanna med sex/sju runda formar i.

Mina 'sayings' om dessa maträtter
Småplättar - görs i en stekpanna med sex/sju runda formar.
Tunna pankakor - görs i en vanlig stekpanna. (Ska för övrigt helst stekas i en gamal hederlig gjutjärnspanna och inte en i tefflon tycker jag, det blir godare och frasigare.)
Ugnspankaka - görs i långpanna i ugnen.


Om någon annan säger exempelvis såhär tolkar jag det på detta vis:
Plättar - Småplättar (görs i en stekpanna med sex/sju runda formar)
Pankaka - Tunna pankakor (görs i en vanlig stekpanna) eller ugnspankaka (görs i långpanna i ugnen)
Tjockpankaka - Ugnspankaka (görs i långpanna i ugnen)


Småplättar med jordgubbar och mjölk! Vad än det heter så är det
ialla fall oerhört gott tycker jag. Och det är jag nog trots allt inte
ensam om att tycka:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0