Nittiotalist

90-talet
För cirkus två veckor sedan röjde jag och mamma i mitt rum och slängde massa saker. I en dammig tidskriftssamlare stående högst uppe på bokhyllan hittar jag en bunt affischer som jag hade rivit ut ur mina KP-tidningar för ett X-antal år sedan. De flesta affischerna föreställde artister som var poppis under 90-talets andra hälft och början av 2000-talet. En efter en, studerade jag affischerna och det kändes som om hela låg-och mellanstadietiden passerade i revy. För när jag hör de typiska 90-tals hitsen kommer jag direkt att tänka på fritids, Tallens fritids där jag gick, närmare bestämt. I Tallens musikrum hängde precis likadana affischer som fanns i tidskriftssamlaren i min bokhylla. Det var Offspring, Emilia, Martin och Westlife m fl. och i cd-spelaren diggade Magnus Uggla, Ricky Martin och smurfhits. Smurfhits ja, var här om dagen hos Helena som hade hittat igen sina gamla smurfhisskivor som vi bara var tvugna att lyssna på! Om jag minns rätt hade hon #2 och #3 och där fanns det bästa av det bästa. Hansons med Mmbop - behöver jag säga mer?! Vissa 90-tals dängor är så typiska smurfhitslåtar. Lemontree är en sådan, (har ockå en speciell låt som jag verkligen förknippar med smurfhits men jag kommer inte ihåg vilken det är! När jag hör den riktiga versionen tänker jag alltid smurfhits..Måste komma på vilken det är!) "Alla smurfars paradis" är också en klassiker.

Har vi blivit så gamla att vi blir nostalgiska av att lyssna på låtar från 90-talet/början av 2000 ?! Ja, jag tror det är den hemska sanningen, man blir nostalgisk, eller iaf jag blir nostalgisk. Av någon anledning har flera kvällar och förfester med "klarregänget" fått 90-tals tema under kvällens gång då några gamla(?) klassisker har spelats, alla brister ut i ett gemensamt "Åååh!" och sedan är det kört, resten av kvällens musik följer temat om man så säger. Det börjar med en och sedan kommer man på fler och fler "Åh den här!", "HAHAHA guuud den häär låten!?!" osv, osv.

90-tals musik är väl som andra generationers musik, ganska tydlig. Och jag tror att man med tiden märker sin generations typiska musik tydligare ju äldre man blir och ju längre tiden går. Jag tycker man tydlligt har sett exempelvis 60-och 70-talets musik och inte så mycket 80-och 90-talets musik lika tydligt, förut som jag gör nu. Boy-och girlbandsgenerationen är det vi det? Det verkar så.. Spice Girls eller Backstreet Boys - så var det.
Freestyler, Mmbop, Wannabe, Everybody, Everybody get up, Lovefool, Hit me baby one more time ........................


Kommentarer
Postat av: AneleH

Du har så rätt dud3. Man blir helt sentimental! :P

2009-07-22 @ 10:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0