Musikassociasioner

Ofta då man hör en låt kan man koppla det till en speciell händelse, plats eller så. Det är egentligen ofta det händer och en del kopplingar gör man bara av sig själv, utan att egentligen veta varför man kopplar ihop just den låten med den händelsen. Mer eller mindre långsökta associasioner. Här är några kopplingar jag gör när jag hör dessa låtar.


Christian Walz-Wonderchild. Ett sån konstig koppling. Jag vet inte varför, men när jag hör den här låten tänkder jag på Vitbergsbacken.



Red Hot Chili Peppers-Otherside. När jag hör den, och speciellt ser videon, tänker jag på pizzerian i Gullspång. En gång när vi skulle köpa pizza där spelades den, och det var ändå flera, flera år sedan! (Gör samma koppling med Californiacation, men det var Otherside som spelades där i pizzerian).



Red Hot Chili Peppers-Snow. Valborgs i Ragg för några år sedan. Vi spelade låten hela tiden på Malin/Fridas mobil.



The Kinks-You really got me. Bilåkning. När vi hade kasettbandspelare i bilen lyssnade vi alltid på ett speciellt band "Bilbandet" som pappa spelat in för läääängesen. Det innehåller gamla rockklassiker på svenska och engeska. Det finns väldigt många låtar som jag gör den kopplingen med, den här är en av dem. Som tur är har vi kopierat över bandet till en skiva, så man kan fortfarande lyssna på "Bilbandet".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0